Technical foundations of football for motor development in primary school students
Abstract
The objective of this research was to apply a program for the improvement of motor skills in elementary school children through the technical fundamentals of soccer. It was framed in the quantitative approach with a quasi-experimental design. Fifty-two students participated in the experimental group and Fifty-two in the control group. Observation was used as a technique and the observation form as an instrument. The results, in relation to the experimental group, indicated that the motor skills of the children were 76.9% within the 'beginning' level and, subsequently, 51.9% within the 'outstanding achievement' level in the posttest; while in the control group, there were no major variations from pretest to posttest. Therefore, it is concluded that the implementation of a program based on soccer technical fundamentals improves the motor skills of elementary school students.
Downloads
References
Atienza, R., Valencia, A., y Devís, J. (2018). Experiencias de evaluación en educación física. Una aproximación desde la formación inicial del profesorado. [Assessment Experiences in Physical Education: An Approach from Teacher Education]. Estudios pedagógicos (Valdivia), XLIV(2), 127-147. https://n9.cl/t2t2n0
Chicaiza, C. (2021). El entrenamiento de la lateralidad en los fundamentos técnicos-ofensivos de futbolistas sub-12. Validación teórica. [The training of laterality in the technical and offensive fundamentals of U-12 soccer players. Theoretical validation]. Rev. Podium, 16(1), 114-124. https://n9.cl/forlft
Gamonales, J., Salgado, M., y Ibáñez, S. (2021). Influencia del medio de iniciación al entrenamiento en el diseño de tareas en fútbol escolar (sub-12). [Influence of means of initiation to training in the design of tasks in soccer in the school Age (U12)]. MHSalud, 18(2), 1-16. https://n9.cl/s1hqd
Gil, P., Contreras, O., y Gómez, I. (2008). Habilidades motrices en la infancia y su desarrollo desde una educación física animada. [Motor skills in childhood and their development from a lively physical education]. Revista Iberoamericana de Educación, 15(59), 71-96. https://n9.cl/pzj97
González, S., García, L., y Contreras, O. (2015). Evolución de la toma de decisiones y la habilidad técnica en fútbol. [Decision making and skill development in youth football players]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 15(59), 467-487. https://n9.cl/xli05
Luengo, C. (2007). Actividad físico-deportiva extraescolar en alumnos de primaria. [Primary school student´s extracurricular physical sports activity]. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 7(27), 174-184. https://n9.cl/gwm86
Luperón, J. (2021). Proyecto de investigación para el desarrollo de habilidades en la dirección del proceso de integración sensorial en estudiantes de Pedagogía de la Actividad Física y Deporte. [Research project for the development of skills in the direction of the sensory integration process in students of Pedagogy of the Physical Activity and Sport]. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 2(7), 1-26. https://n9.cl/8ybpyu
Mendizábal, P., y Gago, D. (2021). Habilidades motrices básicas en los fundamentos técnicos del fútbol en niños de instituciones educativas de primaria, Puno. [Basic motor skills in the technical foundations of soccer in children from elemental educational institutions, Puno]. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 1-18. https://n9.cl/mi7pc
Partida, A., Rodríguez, M., y Caballero, P. (2022). Más allá del futbol: impacto de un programa de desarrollo positivo en la transferencia de habilidades para la vida. [Beyond football soccer: The impact of positive youth development in the transfer of life skills]. Sinéctica, 3(30), 2-15. https://n9.cl/z2fzi
Perlaza, A., y Perlaza, F. (2019). Estrategias metodológicas de ejercicios coordinativos para perfeccionar los gestos técnicos del fútbol formativo. [Methodological strategies of coordination exercises to improve the technical gestures of formative football]. Espirales revista multidisciplinaria de investigación científica, 3(30), 1-8. https://n9.cl/ikj11
Ramírez, W., Vinaccia, S., y Suárez, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. [The impact of physical activity and sport on health, cognition, socialization, and academic performance: a theoretical review]. Revista de Estudios Sociales, 18, 67-75. https://n9.cl/8xq9x
Sánchez, J., Molinero, O., y Yagüe, J. (2012). Incidencia de dos metodologías de entrenamiento-aprendizaje sobre la técnica individual de futbolistas de 6 a 10 años de edad. [Effects of two training-learning methodologies on the individual technique of players from 6 to 10 years old]. RETOS. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (22), 29-32. https://n9.cl/fcgkce
Sánchez, J., Yagüe, J., y Molinero, O. (2013). Estudio del nivel de diversión generado por la aplicación de un programa de entrenamiento técnico y otro táctico en futbolistas jóvenes. [Enjoy level research generated by technical and tactical training programs in young soccer players]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(1), 95-102. https://n9.cl/5npjc
Verdú, N., Alzamora, E., Martínez, J., y Pérez, J. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. [Analysis of different teaching methods in young soccer players]. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 94-97. https://n9.cl/ibdoqn
Copyright (c) 2024 Currito Rafael Villalba-Gutiérrez, Yetzy Beatriz Guerra-Castellanos, Rober Anibal Luciano-Alipio, Kelly Rocio Arosemena-Castilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



