Social responsibility in the university context and the training of new professionals
Abstract
The purpose of this article is to investigate how social responsibility is characterized and interrelated in the training of professionals in university contexts. It refers to a documentary research with bibliographic design. Considering the analyses carried out, it is stated that the university has a fundamental role and an unavoidable commitment in the training of new professionals oriented towards the construction of a fairer and more sustainable society. To this end, the university must make a real appropriation of the model of social responsibility and integrate it into all areas of its academic activity, making use of various mechanisms and strategies that allow this model to materialize in university education and thus guarantee conscious and socially responsible professionals to face the ethical, social and environmental challenges of today's society.
Downloads
References
Camarán, M., Barón, L. y Rueda, M. (2019). La responsabilidad social empresarial y los objetivos del Desarrollo sostenible (ODS). [Corporate social responsibility and the objectives of sustainable development (ODS)]. TEACS, (24), 41-52. https://n9.cl/haqhj
Cansino, C. y Morales, M. (2008). Responsabilidad Social Empresarial. [Corporate Social Responsibility]. Santiago de Chile: Publicaciones del Departamento Control de Gestión y Sistemas de Información de la Facultad de Economía y Negocios de la Universidad de Chile. https://n9.cl/q9q9m
Cardona, D. y Hernández J. (2011). La responsabilidad social empresarial desde la perspectiva de los gerentes de los hoteles Pymes de la ciudad de Cartagena. [Corporate social responsibility from the perspective of managers of SME hotels in the city of Cartagena]. Saber, Ciencia y Llibertad, 6(1), 91-104. https://n9.cl/3dpnq
Comisión de las Comunidades Europeas. (2003). Libro Verde de la Comisión Europea. Fomentar un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas. [European Commission Green Paper. Promoting a European framework for corporate social responsibility]. Barcelona, España: Diario Oficial de la Comunidades Europeas. https://n9.cl/nha6k
DECEL. (s/f). Responsabilidad. [Responsibility]. En Diccionario Etimológico Castellano en Línea. https://n9.cl/7os8s
Duque, Y., Cardona, M. y Rendón, J. (2013). Responsabilidad Social Empresarial: Teorías, índices, estándares y certificaciones. [Corporate Social Responsibility: Theories, Indexes, Standards and Certifications]. Cuadernos de Administración, 29(50), 196-206. https://n9.cl/rk4vt
Gaete, R. (2015). La responsabilidad social universitaria desde la perspectiva de las partes interesadas: un estudio de caso. [The university social responsibility from the perspective of the stakeholders: a case study]. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-29. https://n9.cl/xrfdv
García, J., De la Calle, C., Valbuena, M. y Alija, T. (2016). La formación en Responsabilidad Social y su impacto en diversas carreras universitarias. [Educating in Social Responsibility and its impact on the students of a university’s diverse degree courses]. Revista de Investigación Educativa, 34(2). 435-451. https://n9.cl/3z30k8
Isea, J., Ianni, C. y Comas, R. (2023). Interacción entre innovación curricular y extensión universitaria: perspectiva de colaboración y co-creación en educación superior. [Interaction between university extension and curricular innovation: a collaborative and co-creative perspective in higher education]. Revista Conrado, 19(S3), 469-481. https://n9.cl/jz6dwg
Hernández, Y. (2021). Dimensión ontológica de la gestión de educación media nacional desde la óptica de la responsabilidad social empresaria. [Ontological dimension of the management of national secondary education from the optic of corporate social responsibility]. Gestión y Gerencia, 15(1), 16-27. https://n9.cl/o7mfn
Macías, D. y Bastidas, C. (2019). Responsabilidad Social Universitaria: estudio de caso desde la perspectiva de los estudiantes Ingeniería Industrial. [University Social Responsibility: case study from the students' perspective]. Actualidad y Nuevas Tendencias, 6(23), 23-44. https://n9.cl/rmp2b
Navarro, G., Rubio, V., Lavado, S., Minnicelli, A. y Acuña, J. (2017). Razones y Propósitos para Incorporar la Responsabilidad Social en la Formación de Personas y en Organizaciones de Latinoamérica. [Reasons and Aims for Including Social Responsibility in People Training in Latin-American’ Organizations]. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 11(2), 51-72. https://n9.cl/fzhw5
Navarro, L. (2016). La Responsabilidad Social Empresarial: Teorías que Fundamentan su Aplicabilidad en Venezuela. [Corporate Social Responsibility: theories underlying their applicability in Venezuela]. Sapienza Organizacional, 3(6), 167-186. https://n9.cl/lmhrb
Obando, E., Vásquez, C., Arias, G. y Castañeda, W. (2023). Investigación en la universidad y responsabilidad social: un asunto de urgencia en Latinoamérica. [University research and social responsibility: an urgent matter in Latin America]. Encuentros, (19), 227-237. https://doi.org/10.5281/zenodo.8271595
Palella, S. y Martins, F. (2015). Metodología de la Investigación Cuantitativa. [Quantitative Research Methodology]. Caracas. FEDUPEL. https://n9.cl/1ntzy
Pérez, F. (2009). La Responsabilidad Social Universitaria (RSU). [University Social Responsibility (USR)]. Huelva, España: Consejo Social de la Universidad de Huelva. https://n9.cl/b0h35
Ramos, G. y López, A. (2019). Formación ética del profesional y ética profesional del docente. [Professional's ethical formation and professional ethics of the profesor]. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 45(3), 185-199. https://n9.cl/hs6o6
Revollo, C. y Borrás, F. (2019). Acercamiento epistemológico al estudio de la Responsabilidad Social Empresarial. [Epistemological Approach to Corporate Social Responsibility]. Cofin, 13(2), https://n9.cl/i7cg1
Romo, J. (2023). Las alianzas universitarias como instrumento estratégico de desarrollo sostenible en el espacio birregional euro-latinoamericano y caribeño. [University partnerships as a strategic instrument for sustainable development in the Euro-Latin American and Caribbean bi-regional space]. Fundación Carolina. España. https://n9.cl/k6vygr
Sánchez, F. (2019). Fundamentos Epistémicos de la Investigación Cualitativa y Cuantitativa: Consensos y Disensos. [Epistemic Foundations of Qualitative and Quantitative Research: Consensus and Disagreement]. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 101-122. https://n9.cl/7c6s
Solís, F. y Garduño, A. (2017). La responsabilidad social en la planeación estratégica institucional de las universidades públicas en México. [Social responsibility in strategic planning of institutional public universities in Mexico]. Revista Internacional Administración & Finanzas, 10(4), 41-60. https://n9.cl/pqcoi
Soriano, L. y Fong, C. (2022). 75 años de responsabilidad social empresarial: análisis bibliométrico. [75 Years of Corporate Social Responsibility: Bibliometric Analysis]. Revista Empresa y Humanismo, 25(2), 147-176. https://doi.org/10.15581/015.xxv.2.147-176
Tello, C. y Rodríguez, M., (2016). Fundamentos ético-disciplinares de la responsabilidad social organizacional. [Ethical Disciplinary Foundations of Organizational Social Responsibility]. Revista Venezolana de Gerencia, 21(75), 491-508. https://n9.cl/x0vei
Vallaeys, F., De la Cruz, C. y Sasia, P. (2008). Responsabilidad social universitaria: Manual de primeros pasos. [University Social Responsibility: A Primer]. México: McGraw-Hill Interamericana Editores. https://n9.cl/581awm
Vallaeys, F. (2016). Introducción a la Responsabilidad Social Universitaria – RSU. [Introduction to University Social Responsibility – USR]. Barranquilla, Colombia: Ediciones Universidad Simón Bolívar. https://n9.cl/wb0b7
Vallaeys, F. (2013). La responsabilidad social de la Universidad. [The social responsibility of the University]. Perú: Palestra Portal de Asuntos Públicos de La Pontificia Universidad Católica del Perú. https://n9.cl/95xzg
Vallaeys, F. y Álvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1, 22(1), 93-116. https://n9.cl/q26vc
Copyright (c) 2024 Martha Gisella Rodríguez-Farías

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



