Analysis of the results of the program implemented to strengthen eating habits.
Abstract
The objective of this research was to strengthen the food and nutrition system in Child Development Centers (CDI) in the Ambato Canton through nutritional analysis of menus and the implementation of educational talks. Methodologically, the research was a descriptive, longitudinal study. The techniques used were surveys and interviews. The results obtained identified significant deficiencies in parents' knowledge of healthy eating habits and hygienic food handling. Specifically, a significant percentage of the sample was unaware of fundamental aspects of the food chain, and another smaller proportion responded affirmatively that they had knowledge of these issues. In addition, a high percentage did not know the proper temperatures for cooking food, representing a potential risk of contamination. In conclusion, the research highlights the importance of addressing child nutrition from a comprehensive approach that involves caregivers, educational institutions, and health institutions.
Downloads
References
Arriaga, A. (2016). Los elementos de efectividad de los programas de educación nutricional infantil: la educación nutricional culinaria y sus beneficios. Nutrición Humana y Dietética, 20(1), 61-68. https://n9.cl/79yg8
Cárdenas, D., & Frías, E. (2021). Nutrición clínica y metabolismo. Asociación Colombiana de Nutrición clínica, 4(3), 1-30. https://n9.cl/9f92t
Castro, Á. (2022). Propuesta para la creación de una empresa de servicio a domicilio de menús nutricionales y. Universidad Católica, 2(1), 2-9. Obtenido de https://n9.cl/gk4mx
Cortés, M., & Alix, S. (2017). Obesidad infantil y hábitos alimentarios de los alumnos usuarios de los comedores escolares. Enfermería, 20(3), 9-18. https://n9.cl/3pmxu
Espejo Juan Pablo, Tumani María Fernanda, Aguirre Carolina, Sánchez Julieta, Parada Alejandra. Educación alimentaria nutricional: Estrategias para mejorar la adherencia al plan dieto terapéutico. Rev. chil. nutr. [Internet]. 2022 jun [citado 2025 ago. 29]; 49(3): 391-398. https://n9.cl/sskn2
Feria, H., Matilla, M., & Mantecón, S. (18 de agosto de 2020). Entrevista y encuesta: Métodos y técnicas de indagación empírica. Didasc@lia, 1(3), 62-79. https://n9.cl/0cwm0
Fuentes, Sebastián, & Estrada, Belén. (2023). Alimentación escolar y educación alimentaria: tendencias recientes en la investigación en América Latina entre 2005 y 2021. Revista Educación, 47(1), 588-604. https://n9.cl/kerv4
Gil, Kenia. (2020). Seguridad alimentaria, comedores escolares y COVID-19. Reflexiones sobre el rol del nutricionista. Anales Venezolanos de Nutrición, 33(1), 80-90. Epub 04 de abril de 2021. https://n9.cl/iao6th
Gobierno Autónomo Descentralizado Municipalidad de Ambato. (2022). Plan de Desarrollo y Ordenanza Territorial del Cantón Ambato 2050. Ambato. https://n9.cl/t8sb11
Gómez, C., Álvarez, G., Romero, A., Castro, F., & Vega, V. (02 de Julio de 2021). La investigación científica y las formas de titulación. Universidad Regional Autónoma de los Andes, 1-257. https://n9.cl/u3j5p
Hernández, S., & Páramo, P. (29 de agosto de 2022). La alimentación escolar, una aproximación desde el currículo: revisión sistemática. nòmadas, 1(2), 1-12. https://n9.cl/6agtj
Hernández, R., Fernández, C. & Batista, P. (2014). Metodología de la investigación. (6ª ed.). México: McGraw- HILL Interamericana., S.A.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2018). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición- ENSANUT. https://n9.cl/op21y
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2023). Encuesta Nacional sobre Desnutrición infantil. https://n9.cl/fpdx7
López, A., Pérez, C., Guzmán, C., & Hernández, R. (14 de 10 de 2017). Caracterización de las principales tendencias de la gastronomía mexicana en el marco de nuevos. Teorías y Praxis (21), 91-113. https://n9.cl/7uxzg
Maiz & Soya por imagen & comunicación. (2022). Tungurahua desarrolla plan piloto para combatir la desnutrición. Tungurahua: Revista técnica maiz y soya. https://n9.cl/wwau8
Neves, C., & Carrasco, N. (diciembre de 2023). Programa de alimentación escolar en Chile. Notas Históricas y Geográficas, 1(31), 179-195. https://n9.cl/vyd5m
Organización Mundial de la Salud. (2019). Niños, alimentos, nutrición. UNICEF, Estado mundial de la infancia. Chuquipamba: Fondo de las Naciones Unidas. https://n9.cl/kwrtn6
Oviedo, N., & Benites, S. (14 de marzo de 2022). Hábitos alimentarios en escolares de Educación Inicial. Universidad Privada Norbert Wiener, 28(3). https://n9.cl/1mg1g
Secretaría Nacional de Planificación. (2021). Plan de Creación de Oportunidades 20212025. Quito: Secretaría Nacional de Planificación. https://n9.cl/mw2mt
Vildoso Fernández, Mario, Rodríguez Osiac, Lorena, & Weisstaub, Gerardo. (2020). Pandemia por COVID-19: Proyección de impacto en la seguridad alimentaria de niños, niñas y adolescentes. Revista chilena de pediatría, 91(6), 857-859.https://dx.doi.org/10.32641/rchped.vi91i6.3274
Copyright (c) 2025 Jennifer Vanessa Guerra-Valle, Aníbal Fernando Franco-Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



