Kichua-Spanish bilingual strategies to strengthen academic achievement in chemistry in rural areas.

Keywords: Bilingualism, Kichwa, academic achievement, chemistry, rural areas

Abstract

The objective of this study was to analyze the Kichwa-Spanish bilingual strategies used to strengthen academic performance in Chemistry in students from rural areas. The research was developed under a qualitative, phenomenological approach, with the purpose of understanding the students' experiences in learning scientific concepts through linguistic mediation. We had the cooperation of 5 intentionally selected students. Semi-structured interviews and participant observation were applied as techniques, using interview guides and field records as instruments. The results showed that the use of bilingual strategies, such as the translation of scientific terms into Kichwa, the cultural contextualization of examples and collaborative work, improved the understanding of the contents and active participation in class. It was concluded that bilingualism has favored inclusion, identity strengthening and academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anchundia, P. (2025). Estrategias de acompañamiento académico para mejorar el rendimiento en lenguaje. EPISTEME KOINONIA, vol. 8, núm. 15, pp. 121–137. Disponible en: https://n9.cl/17zmpq

Bagni, S., Rodríguez, A., & Castro, F. (2024). Una exploración del pluralismo jurídico intercultural en la jurisprudencia de Bolivia, Colombia y Ecuador. Revista Derecho del Estado, 58, 2024, pp. 61–90. Disponible en: https://n9.cl/tojsd

Cari, H. (2025). Actitudes lingüísticas hacia la lengua quechua y el castellano en estudiantes universitarios. Revista InveCom, vol. 5, num. 4, pp.1-9.Disponible en: https://n9.cl/pw2ft

Choque, J., Cornejo, G., Zela, N. &Ticona, M. (2021). Revitalización de la expresión oral quechua como segunda lengua utopía o realidad. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, vol. 5, num. 20, pp. 183-192. Disponible en: https://n9.cl/461aue

Chumaña, J. (2022). Educación intercultural bilingüe en Ecuador: fundamentos y características. Transformación, vol.18, núm. 3, pp. 674-689.Disponible en: https://n9.cl/t9s2j

Cuji, E. & Miranda, C. (2024). Estudio intercultural de Radio La Voz de Guamote durante el programa "Las Voces del Pueblo". Revista InveCom, vol. 4, num. 2, pp. 1-20. Disponible en: https://n9.cl/icefbo

Hopman, M. (2021). Covert qualitative research as a method to study human rights under authoritarian regimes. Journal of Human Rights Practice, 13(3), pp. 548–564. Disponible en: https://n9.cl/ez26t

Infante, M., Paronyan, H. & Isea, J. (2024). Reflections on human rights and their promotion in the current context. Health Leadership and Quality of Life [Internet], 3:.567, pp. 1-10. Disponible en: https://n9.cl/23gpkn

Juárez, S., López, D., Cruz, A. & Hernández, N. (2025). Estrategias lúdicas digitales: efectos de actividades interactivas en el desempeño matemático de estudiantes de primaria. Revista Uniandes Episteme, vol. 12, núm. 2, pp. 195–208. Disponible en: https://n9.cl/74yvg

Julca, F. & Nivin, L. (2023). Activismo académico y sociocultural en la revitalización del quechua en Áncash, Perú. Forma y Función, 36(2), pp. 1–24. Disponible en: https://n9.cl/s3ap2k

Kvietok, F. & Ramírez, J. (2024). Bilingüismo, pedagogías multilingües y la colonialidad del lenguaje en la educación superior en EIB. Revista Brasileira de Lingüística Aplicada, 24(2), pp. 1-15. Disponible en: https://n9.cl/k8hlq

Nassar, A. (2025). Diálogo interdisciplinar: conflicto armado, cultura de paz, medicina mente cuerpo y comunicación-educación en procesos restaurativos. HOLOPRAXIS. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, vol. 9, núm. 2, pp. 101–129. Disponible en: https://n9.cl/t1owz

Quichimbo, F. (2022). Revitalización de lenguas nativas: reflexiones a partir de las narraciones de algunos docentes interculturales bilingües. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, núm. 18, pp. 65-79. Disponible en: https://n9.cl/ik523

Salazar, A. & Ospino, J. (2021). Las actitudes lingüísticas en la comunidad de Majayura (la guajira): un estudio desde los componentes cognitivo y emocional. Lingüística y Literatura, num. 80, pp. 236-256. Disponible en: https://n9.cl/e0kwj8

Salinas, F., López, J., Saldarriaga, J., Chauca, V., Toribio, R. & Llana, M. (2025). Educación intercultural bilingüe y las actitudes lingüísticas en los estudiantes del nivel de educación primaria Ancash, Perú. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, vol. 9, núm. 38, pp. 1686-1699. Disponible en: https://n9.cl/71chs

Saz, M. (2020). Lectoescritura inicial en contextos bilingües: Una aproximación desde la teoría fundamentada. Revista Caribeña de Investigación Educativa, vol. 4, núm. 2, pp. 46-61. Disponible en: https://n9.cl/8wluiu
Published
2025-08-01
How to Cite
Legña-Cuatin, M., Villalobos-Mendez, L., Montenegro-Padilla, M., & Quinchiguango-Jitala, J. (2025). Kichua-Spanish bilingual strategies to strengthen academic achievement in chemistry in rural areas. CIENCIAMATRIA, 11(2), 1246-1267. https://doi.org/10.35381/cm.v11i2.1756
Section
De Investigación