Pedagogical evaluation as part of quality education

  • Ana Valeria Ortiz-Sánchez Ministerio de educación, Zona 4, Distrito 23D01. Santo Domingo, Santo Domingo de los Tsachilas, Ecuador http://orcid.org/0000-0003-3844-3504
  • Mónica Patricia Chamba-Elizalde Ministerio de educación, Zona 4, Distrito 23D01. Santo Domingo, Santo Domingo de los Tsachilas, Ecuador http://orcid.org/0000-0003-3316-5066
  • Rocío Verónica Lema-Contreras Ministerio de educación, Zona 4, Distrito 23D01. Santo Domingo, Santo Domingo de los Tsachilas, Ecuador http://orcid.org/0000-0002-9368-9518
  • Karen Mariela Cedeño-Sánchez Ministerio de Educación, Zona 4, Distrito 13D01. Portoviejo, Manabí, Ecuador http://orcid.org/0000-0001-5818-1797
Keywords: Pedagogical evaluation, flexible evaluation, spontaneous performance, quality education, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

The purpose of this study was to reflect on pedagogical evaluation as part of quality education. The research was carried out under a descriptive quantitative methodology and by means of an explanatory design. For data analysis, a Likert-type questionnaire was applied to a sample of 25 teachers belonging to the Simon Bolívar Educational Institute, located in Loja, Ecuador. The most outstanding results reveal that evaluation should be formative, summative, continuous and flexible, in order to generate students’ confidence, helping them to play their roles without fear and in a spontaneous and optimal way in each activity performed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Canales, A. (2007). Evaluación educativa: la oportunidad y el desafío. [Educational assessment: the opportunity and the challenge]. Reencuentro, núm. 48, abril, 2007, pp. 40-46. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco. Distrito Federal, México. Disponible en: https://n9.cl/sblpn

Figueroa, R. (2015). La evaluación educativa en la pedagogía de las ciencias naturales, enmarcada en las universidades venezolanas saber. [Educational evaluation in the teaching of natural sciences, framed in venezuelan universities]. Revista Multidisciplinaria del Consejo de Investigación de la Universidad de Oriente, vol. 27, núm. 2, 2015, pp. 310-323. Universidad de Oriente. Cumaná, Venezuela. Disponible en: https://n9.cl/j0zm5

Foronda, J. y Foronda, C. (2007). La evaluación en el proceso de aprendizaje. [Assessment in the learning process]. Perspectivas, núm. 19, enero-junio, pp. 15-30. Universidad Católica Boliviana San Pablo. Cochabamba, Bolivia. Disponible en: https://n9.cl/hp0d1

Garza, E. (2004). La evaluación educativa. [Educational evaluation]. Revista Mexicana de Investigación Educativa, vol. IX, núm. 23, octubre-diciembre, 2004, pp. 807-816. Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A.C. Distrito Federal, México. Disponible en: https://n9.cl/a0kizn

Guerrero, J., Pérez, L.; Pacheco, F. (2016). Impacto de la evaluación en la calidad educativa: propuesta de un análisis situacional. [Educational evaluation]. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, vol. 5, núm. 10, julio-diciembre. Centro de Estudios e Investigaciones para el Desarrollo Docente A.C. Disponible en: https://n9.cl/ibivx

Jiménez, E. (2008) La evaluación de la calidad educativa desde la perspectiva de los pares académicos: descripción de una experiencia. [The evaluation of educational quality from the perspective of academic peers: description of an experience]. Revista de la Educación Superior, vol. XXXVII (3), núm. 147, julio-septiembre, pp. 127-133. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Distrito Federal, México. Disponible en: https://n9.cl/hwe88

Lacueva, A. (2015). Evaluación de la calidad educativa: democrática y para avanzar. [Evaluation of the education quality: democratic and for progress]. Revista de Pedagogía, vol. 36, núm. 99, julio-diciembre, 2015, pp. 51-67. Universidad Central de Venezuela. Caracas, Venezuela. Disponible en: https://n9.cl/742xv

Menin, O. (2013). ¿Qué es una educación de calidad? [What is a quality education?]. Praxis Educativa (Arg), vol. XVII, núm. 1 y 2, enero-diciembre, 2013, pp. 47-50. Universidad Nacional de La Pampa. La Pampa, Argentina. Disponible en: https://n9.cl/o9u8ui

Mora, A. (2004). La evaluación educativa: Concepto, períodos y modelos. [Educational evaluation: Concept, periods and models]. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", vol. 4, núm. 2, julio-diciembre. p. 0. Universidad de Costa Rica. San Pedro de Montes de Oca, Costa Rica. Disponible en: https://n9.cl/ejd3

Toranzos, L. (2014). Evaluación educativa: hacia la construcción de un espacio de aprendizaje. [Educational evaluation: towards the construction of a learning space]. Propuesta Educativa, núm. 41, junio, pp. 9-19. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales. Buenos Aires, Argentina. Disponible en: https://n9.cl/euvxq
Published
2022-10-01
How to Cite
Ortiz-Sánchez, A., Chamba-Elizalde, M., Lema-Contreras, R., & Cedeño-Sánchez, K. (2022). Pedagogical evaluation as part of quality education. CIENCIAMATRIA, 8(2), 809-823. https://doi.org/10.35381/cm.v8i2.957
Section
De Investigación