Universal Design for Learning: Theoretical and practical reference for inclusive education

Keywords: Universal design for learning, inclusive education, inclusive teaching, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

Today, the educator has the great challenge of attending to each student in an integral and inclusive manner, since there is a heterogeneity of learning styles and rhythms, as each student learns differently. In this context, this article is developed to describe the characteristic elements of the Universal Design for Learning (UDL), which determine it as a theoretical reference for inclusive education. Methodologically, the study corresponds to a documentary research developed through a descriptive documentary design. In conclusion, it is stated that the ULD is a theoretical approach that is breaking paradigms in relation to inclusive education and based on neuroscience, since it goes beyond disability or special education, and seeks to make learning truly meaningful for everyone.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M., Bustamante, J. y Yuraszeck, J. (2016). Estrategias motivacionales para ser utilizadas desde el enfoque del Diseño Universal de Aprendizaje – DUA. [Motivational strategies to be used from the Universal Design for Learning (UDL) approach]. [Tesis de Maestría]. Universidad Finis Terrae, Santiago, Chile. Recuperado de https://repositorio.uft.cl/xmlui/handle/20.500.12254/644

Alba, C. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. [Universal Design for Learning a theoretical-practical model for inclusive quality education]. Participación educativa, 6(9), 55-68. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7449797

Alba, C., Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. [Universal Design for Learning (DUA) Guidelines for its introduction in the curriculum]. Recuperado de https://n9.cl/jw0h

Campos, A. L. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. [Neuroeducation: linking neuroscience and education in the quest for human development]. La educ@ción, Revísta Digital, (143). Disponible en: https://acortar.link/nzmjNR

Cortés, M., Ferreira, C. y Arias, A. (2021). Fundamentos del Diseño Universal para el Aprendizaje desde la Perspectiva Internacional. [Fundamentals of Universal Design for Learning from an International Perspective]. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, 27, 269-284. Recuperado de https://acortar.link/Dmr2R0

Cruz, E. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. [Transformative education in the thought of Paulo Freire]. Educere Revista Venezolana de Educación, 24(78), 197-206, Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35663284002

Equipo Editorial Etecé. (2023). Investigación Documental. [Documentary Research]. En Enciclopedia Humanidades. Disponible en: https://humanidades.com/investigacion-documental

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. [Convention on the Rights of the Child]. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf.

Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. [Research Methodology]. Recuperado de https://acortar.link/4hqOE

Kaplún, M. (1998). Una Pedagogía de la Comunicación. [A Pedagogy of Communication]. Recuperado de https://acortar.link/Js52N0

Márquez, A., García J. (2022). Metodologías activas y diseño universal para el aprendizaje. Influencia de las pautas DUA en el diseño de tareas, actividades y/o ejercicios de aula. [Active methodologies and universal design for learning. Influence of SAD guidelines in the design of tasks, activities and/or classroom exercises]. JONED, Journal of neuroeducation, 3(1): 109-118. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8520290

Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. [Universal Declaration of Human Rights]. Recuperado de https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Organización de las Naciones Unidas (1989). Convención de los Derechos del Niño. [Convention on the Rights of the Child]. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Palaguachi, M., García, D., Ochoa, S. y Erazo, J. (2020). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) como estrategia pedagógica en educación inicial. [Universal Design for Learning (UDL) as a pedagogical strategy in early childhood education]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA 5(1), 72-101. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610751
Published
2023-04-15
How to Cite
Domínguez-Chica, M., & Esteves-Fajardo, Z. (2023). Universal Design for Learning: Theoretical and practical reference for inclusive education. CIENCIAMATRIA, 9(1), 370-385. https://doi.org/10.35381/cm.v9i1.1067
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5