Universal Design for Learning: Theoretical and practical reference for inclusive education
Abstract
Today, the educator has the great challenge of attending to each student in an integral and inclusive manner, since there is a heterogeneity of learning styles and rhythms, as each student learns differently. In this context, this article is developed to describe the characteristic elements of the Universal Design for Learning (UDL), which determine it as a theoretical reference for inclusive education. Methodologically, the study corresponds to a documentary research developed through a descriptive documentary design. In conclusion, it is stated that the ULD is a theoretical approach that is breaking paradigms in relation to inclusive education and based on neuroscience, since it goes beyond disability or special education, and seeks to make learning truly meaningful for everyone.
Downloads
References
Alba, C. (2019). Diseño Universal para el Aprendizaje un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. [Universal Design for Learning a theoretical-practical model for inclusive quality education]. Participación educativa, 6(9), 55-68. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7449797
Alba, C., Sánchez, J. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) Pautas para su introducción en el currículo. [Universal Design for Learning (DUA) Guidelines for its introduction in the curriculum]. Recuperado de https://n9.cl/jw0h
Campos, A. L. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. [Neuroeducation: linking neuroscience and education in the quest for human development]. La educ@ción, Revísta Digital, (143). Disponible en: https://acortar.link/nzmjNR
Cortés, M., Ferreira, C. y Arias, A. (2021). Fundamentos del Diseño Universal para el Aprendizaje desde la Perspectiva Internacional. [Fundamentals of Universal Design for Learning from an International Perspective]. Rev. Bras. Ed. Esp., Bauru, 27, 269-284. Recuperado de https://acortar.link/Dmr2R0
Cruz, E. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. [Transformative education in the thought of Paulo Freire]. Educere Revista Venezolana de Educación, 24(78), 197-206, Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35663284002
Equipo Editorial Etecé. (2023). Investigación Documental. [Documentary Research]. En Enciclopedia Humanidades. Disponible en: https://humanidades.com/investigacion-documental
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2006). Convención sobre los Derechos del Niño. [Convention on the Rights of the Child]. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf.
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. [Research Methodology]. Recuperado de https://acortar.link/4hqOE
Kaplún, M. (1998). Una Pedagogía de la Comunicación. [A Pedagogy of Communication]. Recuperado de https://acortar.link/Js52N0
Márquez, A., García J. (2022). Metodologías activas y diseño universal para el aprendizaje. Influencia de las pautas DUA en el diseño de tareas, actividades y/o ejercicios de aula. [Active methodologies and universal design for learning. Influence of SAD guidelines in the design of tasks, activities and/or classroom exercises]. JONED, Journal of neuroeducation, 3(1): 109-118. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8520290
Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. [Universal Declaration of Human Rights]. Recuperado de https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/
Organización de las Naciones Unidas (1989). Convención de los Derechos del Niño. [Convention on the Rights of the Child]. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Palaguachi, M., García, D., Ochoa, S. y Erazo, J. (2020). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) como estrategia pedagógica en educación inicial. [Universal Design for Learning (UDL) as a pedagogical strategy in early childhood education]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA 5(1), 72-101. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7610751
Copyright (c) 2023 Magali Beatriz Domínguez-Chica, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



