Socioemotional development in early childhood education. Effective strategies
Abstract
The current study aimed to analyze effective strategies for socioemotional development in early education, through a systematic review of ten scientific articles published between 2019 and 2024 in databases such as Scopus, SciELO and Redalyc. With a qualitative approach, content analysis techniques and thematic cards were used. The results showed that the most effective strategies included the implementation of socioemotional learning within the curriculum, mindfulness practices, affective tutoring, collaborative work, community-based projects, teacher training, arts education, and the creation of safe school environments. The importance of formative evaluations and reflective spaces for strengthening emotional self-awareness was also highlighted. It was concluded that socioemotional development has favored well-being and academic performance, requiring a transversal integration, sustained and articulated with educational policies and teaching practices committed to the integral formation of the student.
Downloads
References
Calderón, A. (2024). Desarrollo de habilidades socioemocionales en la formación de educadores en la sociedad actual. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 37, pp. 283-309. Disponible en: https://n9.cl/lu92im
Campoverde, N., Esteves, Z., Melgar, K. & Peñalver, M. (2023). Desarrollo de la inteligencia emocional en los niños de 4 años: Beneficios y prácticas innovadoras. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, vol. 8, (Supl. 1), pp. 87-104. Disponible en: https://n9.cl/qut9d1
Castro, M. & Isea, J. (2019). Responsabilidad social para la interacción comunitaria en contextos universitarios: Una aproximación teórica. CIENCIAMATRIA, 5(9), pp. 168 - 186. Disponible en: https://n9.cl/mfitb
Durlak, J., Mahoney, J. & Boyle, A. (2022). What we know, and what we need to find out about universal, school-based social and emotional learning programs for children and adolescents: A review of meta-analyses and directions for future research. Psychological Bulletin, 148(11-12), 765, pp. 3-62. Disponible en: https://n9.cl/5gelw
Esparza, C., Lueiza, D. & Canales, R. (2023). Ludicidad, aprendizaje y desarrollo socioemocional: una mirada en la primera infancia. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, vol. 22, núm. 49, pp. 85-102. Disponible en: https://n9.cl/wtvcf
Fernández, C., Tripailaf, C. & Arias, K. (2022). Desafíos de la educación emocional en el sistema educativo escolar chileno. Revista de estudios y experiencias en educación, vol. 21, núm. 47, pp. 272-286. Disponible en: https://n9.cl/e76ac
Ferreira, M., Reis, J., Olcina, G. & Fernandes, R. (2023). El aprendizaje socioemocional en la Educación Primaria: una investigación sobre las concepciones y las prácticas de los maestros en el aula. Revista Colombiana de Educación, núm. 87, 2023, pp. 37–60. Disponible en: https://n9.cl/kuk9o
Fuentes, I., Sánchez, K. & López, M. (2022). La educación socioemocional de niños, adolescentes y jóvenes en Cienfuegos. Requisitos psicopedagógicos para la práctica. Conrado, vol. 18, núm. 88, pp. 457-465. Disponible en: https://n9.cl/xp81v3
Gordillo, R. & Calderón, M. (2024). Gamificación en el desarrollo de las competencias del currículo priorizado para la enseñanza de la Lengua y Literatura. Revista Uniandes Episteme, vol. 11, núm. 4, pp. 510-523. Disponible en: https://n9.cl/6ccyv
Hurtado, A., Alejandro, O., Ollachica, R. & Borda, C. (2024). El juego padres-hijo y su relación con el desarrollo cognitivo y socioemocional. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 22, núm. 1, pp. 1-19. Disponible en: https://n9.cl/eie4p
Hurtado, C., Villa, M., Caicedo, L. & Isea, J. (2024). A plithogenic statistical approach to digital security measures and emotional health in childhood and adolescence. Journal of Fuzzy Extension and Applications, 5(Special Issue), pp. 25-39. Disponible en: https://n9.cl/au5u0
Isea, J., Infante, M., Romero, A., Comas, R. (2024). Human talent as a driving force in the management of ethics in the sustainable university. [Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias [Internet], 3:672, pp. 1-9. Disponible en: https://n9.cl/jbjohe
Jeong, J., Franchett, E., Ramos, C., Rehmani, K. & Yousafzai, A. (2021). Parenting interventions to promote early child development in the first three years of life: A global systematic review and meta-analysis. PLoS medicine, 18(5), e1003602, pp. 1-51. Disponible en: https://n9.cl/ccxxb
Martínez, A. & Almeida, L. (2021). Relación entre las habilidades de adaptación conductual y las dificultades emocionales y comportamentales en adolescentes. Revista Uniandes Episteme, vol. 8, núm. 3, pp. 364–378. Disponible en: https://n9.cl/09lh9
Roche, M., Vílchez, B. & Colina, C. (2024). Gestión del cambio y resiliencia organizacional en la educación universitaria en Venezuela. METANOIA: REVISTA DE CIENCIA, TECNOLOGÍA E INNOVACIÓN, 10(1), pp. 140–155. Disponible en: https://n9.cl/0443lv
Terrones, A., Recalde, A., Rojas, V. & Morales, P. (2023). La práctica de la ética y el derecho laboral de los trabajadores. IUSTITIA SOCIALIS, 8(15), pp. 69–85. Disponible en: https://n9.cl/lnjk4s
Copyright (c) 2025 Clara Cecilia Guzmán-Jordan, Mariela Alexandra Infante-Orellana, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



