Puppets as a didactic strategy for the development of oral language in early Childhood Education
Abstract
Early Education in Ecuador essentially focuses on three axes of development and learning, highlighting the axis of expression and communication, since it is in this area that children's communicative and expressive abilities are fostered, manifested through different languages and tongues, with which thoughts, attitudes, experiences and emotions are externalized, enabling interrelationships with others. In view of this, this article is presented with the purpose of identifying the contribution of puppets as a didactic strategy for the development of oral language in early education. Methodologically, it responds to a documentary, descriptive study with bibliographic design. In conclusion, puppetry is an important didactic strategy and resource that facilitates the spontaneous development of orality, in terms of speech, enunciation and voice projection, enabling a better sociability of school-age children.
Downloads
References
Blanco, M., Echemendía, A., y Rivero, J. (2017). Creación y manipulación de títeres: retos y perspectivas en la formación del docente de la primera infancia. [Creation and manipulation of puppets: challenges and perspectives in early childhood teacher training]. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo en línea. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/12/retos-formacion-docente.html
Castillo, L. (2013). La utilización de los títeres como recurso didáctico y su incidencia en el desarrollo del lenguaje oral de las niñas de preparatoria, primer grado de Educación General Básica de La Escuela Fiscal de Niñas “Ciudad De Loja”, en la capital de la provincia de Loja, periodo lectivo 2012-2013. [The use of puppets as a didactic resource and its incidence in the development of oral language in high school girls, first grade of General Basic Education of the Fiscal School for Girls "Ciudad De Loja", in the capital of the province of Loja, school year 2012-2013]. [Tesis de grado]. Universidad Nacional de Loja, Ecuador. Recuperado de http://takey.com/Thesis_86.pdf
Castro, R. (2016). El arte de los títeres y sus aportaciones a la salud y la paz en contextos de conflicto armado y posconflicto. [The art of puppetry and its contributions to health and peace in armed conflict and post-conflict contexts]. [Trabajo de Master]. Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz. Castellón, España. Recuperado de https://acortar.link/Y86oOk
Constitución de la República del Ecuador. [Constitution of the Republic of Ecuador]. (Decreto Legislativo 0). (20 de octubre de 2008). Registro Oficial 449, 13 de julio de 2011. Recuperado de https://acortar.link/KTgFc
Grupogeard (2022). ¿Cuáles son las Políticas Educativas en Ecuador? [What are the Educational Policies in Ecuador?]. [Mensaje en Blog]. Recuperado de https://acortar.link/5Ll3Z2
Hermida, P., Barragán, S., Rodríguez, J. (2017). La educación inicial en el Ecuador: margen extensivo e intensivo. [Early childhood education in Ecuador: extensive and intensive margin]. Revista de Análisis Estadístico Analítika, 14(2), 7-46. Recuperado de https://acortar.link/pHLx4Z
Mesas, E. (2016). El títere como herramienta de trabajo en Arteterapia. [The puppet as a work tool in Art Therapy]. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 10, 301-317. Recuperado de https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51698
Ministerio de Educación del Ecuador. (2014). Currículo Educación Inicial 2014. [Early Education Curriculum 2014]. Recuperado de https://acortar.link/FoXIp6
Moreira, L. y Lescay, D. (2022). Estrategia didáctica con el uso de títeres para el desarrollo del lenguaje oral en niños de 4 a 5 años. [Didactic strategy with the use of puppets for the development of oral language in children from 4 to 5 years old]. Varona. Revista Científico Metodológica, (75), Recuperado de https://acortar.link/8QCDXq
Muratori, M. (mayo, 2019). El arte del títere como herramienta de enseñanza aprendizaje en el Aula de Educación Primaria. [The art of puppetry as a teaching and learning tool in the primary education classroom]. Ponencia presentada en la V Jornadas de Investigación PHDay Educación, Universidad Complutense, Madrid, España. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/60202/
Oltra, M. (2013). Los títeres: un recurso educativo. [Puppets: an educational resource]. Educación social. Revista de Intervención Socioeducativa, 54, 164-179. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/39107771.pdf
Palomino, N. (2015). Los títeres, recurso de aprendizaje en un contexto lúdico. [Puppets, a learning resource in a playful context]. Disponible en: https://acortar.link/g5GJaX
Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina. (2019). Ecuador: Perfil de país. [Ecuador: Country Profile]. Recuperado de https://acortar.link/sxns8C
Copyright (c) 2023 Nancy Irene Chimbo-Chimbo, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



