Storytelling as a didactic strategy for early childhood education children
Abstract
What children experience in their first years at school will have a permanent influence throughout their school life, and especially in their learning process. Therefore, the strategies implemented for this purpose should promote highly significant learning. In view of the above, the following article is presented with the purpose of describing the story and the advantages of its use as a didactic strategy for children in early childhood education. For this purpose, a methodology that allowed the development of the research at a descriptive, documentary-bibliographic level was followed. As a conclusion, it is established that the story is a strategy of high didactic value for early education, since besides entertaining and motivating infants, it provides them with resources as readers, giving them the possibility of building their knowledge.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. [The Research Project]. Recuperado de https://acortar.link/rOrIWA
Burga, L. (2017). El cuento como estrategia didáctica para desarrollar la expresión oral en estudiantes de 3 años. I.E.P “Divino Niño Jesús”, Chimbote, 2017. [The story as a didactic strategy to develop oral expression in students of 3 years old. I.E.P "Divino Niño Jesús", Chimbote, 2017]. [Tesis de maestría]. Universidad Cesar Vallejo: Perú. Recuperado de https://acortar.link/WfHpgF
Devoz, I. y Puello, E. (2015). El cuento: estrategia de enseñanza para la educación infantil en el Hogar Infantil Comunitario Bellavista de Arjona Bolívar. [Storytelling: a teaching strategy for early childhood education at the Bellavista Community Children's Home in Arjona Bolívar]. [Tesis de pregrado]. Universidad de Cartagena; Turbaco, Colombia. Recuperado de https://acortar.link/ldFmhc
González, M. (2022). El Cuento como estrategia didáctica para el fortalecimiento del lenguaje oral en los niños de la Etapa Preescolar. [Storytelling as a didactic strategy to strengthen oral language in preschool children]. ReNaCientE - Revista Nacional Científica Estudiantil - UPEL-IPB, 3(1), 54–71. Recuperado de https://acortar.link/MkET61
Gutiérrez, B. (2021). Creación de cuentos como estrategia didáctica para el fortalecimiento de la expresión oral apoyada con un recurso TIC en la Institución Educativa La María. [Creation of stories as a didactic strategy to strengthen oral expression supported by an ICT resource at La María Educational Institution]. [Tesis de maestría]. Universidad ICESI: Santiago de Cali, Colombia. Recuperado de: https://acortar.link/i2Jmlc
Hernández, A. y Bent, E. (2018). El cuento infantil como estrategia pedagógica en la enseñanza y comprensión de la lectura y escritura. [The children's story as a pedagogical strategy in the teaching and comprehension of reading and writing]. [Tesis de maestría]. Corporación Universitaria de la Costa: San Andrés Isla, Colombia. Recuperado de https://acortar.link/X2hsby
Hurtado, J. (2010) Metodología de la investigación: Guía para una comprensión holística de la ciencia. [Research methodology: A guide to a holistic understanding of science]. Recuperado de https://acortar.link/m6vsPl
Ministerio de Educación de Ecuador. (2023). Lineamentos para la organización de los Ambientes de Aprendizaje en las aulas de Educación Inicial. [Guidelines for the organization of Learning Environments in Early Childhood Education Classrooms]. Recuperado de https://acortar.link/eJrrHc
Ministerio de Educacion de Ecuador. (2014). Lineamientos y acciones emprendidas para la implementación del currículo de educación inicial. [Guidelines and actions undertaken for the implementation of the initial education curriculum]. Recuperado de https://acortar.link/0Qt8oW
Ríos, L. (2019). El cuento como estrategia didáctica en el aprendizaje del inglés en los estudiantes de primero de primaria del Colegio Liceo el Rinconcito del Saber. [The story as a didactic strategy in the learning of English in first grade students of the Liceo el Rinconcito del Saber School]. [Tesis de pregrado]. Universidad de La Salle; Bogotá, Colombia. Recuperado de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1833&context=lic_lenguas
Suárez, N. (2007). La investigación documental paso a paso. [Documentary research step by step]. Recuperado de https://acortar.link/UGpcYC
Copyright (c) 2023 Gloria Irene Puetate-Manitio, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



