Information and communication technologies in the learning of chemistry
Abstract
Currently, the educational practice in the context of chemistry is obliged to boldly use the surrounding reality, the available resources and technological achievements, in order to dynamize the teaching-learning process from this context. By virtue of this, this article is presented, of bibliographic documentary type with the objective of describing how information and communication technologies constitute tools to strengthen and consolidate the learning of chemistry. Finally, it can be stated that it is essential the application of innovative tools such as information and communication technologies (ICT's) that allows the design and use of a multiplicity of digital teaching resources that contribute to the motivation and strengthening of chemistry learning, since the understanding of the contents that encompasses chemistry become dense and confusing, often generating conflicts in student learning.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. [The Research Project. Introduction to scientific methodology]. Recuperado de https://acortar.link/rOrIWA
Chong, O. (2007). Métodos y técnicas de la investigación documental. [Methods and techniques of documentary research]. Recuperado de http://ru.ffyl.unam.mx/handle/10391/4716
Daza, et al. (2009). Experiencias de enseñanza de la química con el apoyo de las TIC. [Experiences in the teaching of Chemistry with the aid of ICT]. Educación Química, 20(3), 320-329. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v20n3/v20n3a4.pdf
Góngora, R. y Zambrano, F. (2020). Fortalecimiento teórico-práctico de la enseñanza de la Química mediante la aplicación de simuladores virtuales a los estudiantes de 2do año de Bachillerato de la Unidad Educativa Técnico Uruguay de la ciudad de Portoviejo de la provincia de Manabí. [Theoretical and practical strengthening of the teaching of chemistry through the application of virtual simulators to students in the second year of high school at the Uruguay Technical Educational Unit in the city of Portoviejo in the province of Manabí]. Revista Cognosis, 5(2), 71-92. Recuperado de https://n9.cl/3yz95
Guerrero, J. et al. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de Covid-19 en la Educación Superior. [Use of information and communication technology and learning and knowledge technologies in times of Covid-19 in Higher Education]. Conrado, 16(77), 338-345. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n77/1990-8644-rc-16-77-338.pdf
Hernández, M. (2013). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC´s) en la Enseñanza-Aprendizaje de la Química Orgánica a través de Imágenes, Juegos y Videos. [Information and communication technologies (ICT's) for the teaching of organic chemistry by means of pictures, games and videos]. Formación universitaria, 7(1), 31-40. Recuperado de https://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v7n1/art05.pdf
Ministerio de Educación de Ecuador. (2013). Lineamientos curriculares para el Bachillerato general unificado. Área de ciencias experimentales: Química. [Curricular guidelines for the unified general baccalaureate. Experimental sciences area: Chemistry]. Recuperado de https://n9.cl/g52ka
Ordaz, G. y Britt, M. (2018). Los caminos hacia una enseñanza no tradicional de la química. [Paths toward a non-traditional teaching of chemistry]. Actualidades Investigativas en Educación, 18(2), 559-579. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v18i2.33164
Sandoval, M., Mandolesi, M. y Cura, R. (2013). Estrategias didácticas para la enseñanza de la química en la educación superior. [Teaching Strategies to Teach Chemistry in Higher Education]. Educación y Educadores, 16 (1), 126-138. Recuperado de https://n9.cl/737jp
Sagñay D. (2022). Los simuladores virtuales para el aprendizaje de Química General con los estudiantes de segundo semestre de la carrera de Pedagogía de las Ciencias Experimentales Química y Biología en el periodo mayo-octubre 2021. [Virtual simulators for learning General Chemistry with second semester students of the Pedagogy of Experimental Sciences, Chemistry and Biology in the period May-October 2021]. [Tesis de Pregrado]. Universidad Nacional de Chimborazo; Riobamba, Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/lgm8u
Copyright (c) 2023 Dayra Jasmin Bravo-Bravo, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



