Brain gymnastics for creativity in university students
Abstract
Creativity, as an action that involves the construction of learning around the solution of any situation or vital problem, is a process that is based neurologically; that is, it is determined by the brain. Hence, it is necessary to take care of brain activity and processes in order to foster creative thinking. Within the framework of this approach, this research is presented with the objective of describing brain gymnastics as a possibility to enhance the creativity of university students. It also corresponds to a documentary research with bibliographic design. Finally, it is inferred that brain gymnastics is a powerful tool for human training and of necessary application in the university context, since it generates higher levels of attention, understanding and reasoning, necessary conditions for learning and the generation of processes of adaptation to new situations in an ingenious and creative way.
Downloads
References
Almansa, P. (2012). Qué es el pensamiento creativo. [What is the creative thought]. Index de Enfermería, 21(3), 165-168. Recuperado de https://n9.cl/sjyzx
Bausela, E. (2014). La atención selectiva modula el procesamiento de la información y la memoria implícita [Selective attention modulates information processing and implicit memory]. Acción Psicológica, 11(1), 21-34. http://dx.doi.org/10.5944/ap.1.1.13789
Carranza, M. (2021). Pensamiento creativo: un estudio holístico en la educación. [Creative thinking: a holistic study in education]. Revista Innova Educación, 3(4), 123-132. Recuperado de https://n9.cl/vacwqt
Cevallos, D. (2016). La Importancia del Pensamiento Creativo. [The Importance of Creative Thinking]. Universidad Nacional de Educación. Ecuador. Recuperado de https://n9.cl/b245
Chávez, R., et al. (2004). Neurobiología de la creatividad: resultados preliminares de un estudio de activación cerebral. [Neurobiology of creativity: preliminary results of a brain activation study]. Salud Mental, 27(3), pp. 38-46. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/582/58232706.pdf
Educrea. (1999-2023). 10 Ejercicios de Gimnasia Cerebral para Niños. [10 Brain Gym Exercises for Children]. Educrea. Chile. Recuperado de https://educrea.cl/10-ejercicios-de-gimnasia-cerebral-para-ninos/
Esquivias,M. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. [Creativity: definitions, background and contributions]. Revista Digital Universitaria, 5(1), 1-17. Recuperado de https://n9.cl/b6f1p
Fernandez, M. y Prieto, S. (2023). La Importancia de la Revisión Bibliográfica. [The Importance of the Bibliographic Review]. Revista Ocronos. Recuperado de https://revistamedica.com/importancia-revision-bibliografica/
Flores, J. y Ostrosky, F. (2008). Neuropsicología de lóbulos frontales, funciones ejecutivas y conducta humana. [Neuropsychology of frontal lobes, executive functions and human behavior]. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 8(1), 47-58. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3987468
Garcés, M. y Suarez, J. (2014). Neuroplasticidad: aspectos bioquímicos y neurofisiológicos. [Neuroplasticity: Biochemical and neurophysiological aspects]. Revista CES Medicina, 28(1), 119-131. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/cesm/v28n1/v28n1a10.pdf
Ibarra, L. (2011). Aprende mejor con Gimnasia Cerebral. [Learn better with Brain Gymnastics]. México: GARNIK® Ediciones. Recuperado de https://n9.cl/rudse
Klimenko. O. (2017). Bases neuroanatómicas de la creatividad. [Neuroanatomic bases of creativity]. Revista Katharsis, (24), 207-238. Recuperado de http://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis
Limiñana, R. (2008). Cuando crear es algo más que un juego: creatividad, fantasía e imaginación en los jóvenes. [When creating is more than a game: creativity, fantasy and imagination in the youth]. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Jujuy, (35), 39-43. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/185/18512511004.pdf
Peñaherrera, M. y Cobos, F. (2012). La creatividad y el emprendimiento en tiempos de crisis. [Creativity and entrepreneurship in times of crisis]. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 238-274. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55124596016.pdf
Pérez, F. (2023). Gimnasia cerebral para aprender. [Brain gymnastics for learning]. Colegio de Ciencias y Humanidades de la UNAM. Ciudad de México, México. Recuperado de https://gaceta.cch.unam.mx/es/gimnasia-cerebral-para-aprender
Romero, R., Cueva, H. y Barboza, L. (2014). La gimnasia cerebral como estrategia para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes. [Brain gymnastics as a strategy for the development of creativity in students]. Omnia, 20(3), 80-91. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/737/73737091006.pdf
Velásquez, B., Remolina, N. y Calle, M. (2010). La creatividad como práctica para el desarrollo del cerebro total. [Creativity as a practice for total brain development]. Tabula Rasa, (13), 321-338. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/396/39617525014.pdf
Copyright (c) 2023 Ricardo Alfredo Vega-Granda, Zila Isabel Esteves-Fajardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CC BY-NC-SA : Esta licencia permite a los reutilizadores distribuir, remezclar, adaptar y construir sobre el material en cualquier medio o formato solo con fines no comerciales, y solo siempre y cuando se dé la atribución al creador. Si remezcla, adapta o construye sobre el material, debe licenciar el material modificado bajo términos idénticos.
OAI-PMH URL: https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/oai



