Puppets as a pedagogical tool for the development of emotional intelligence

Keywords: Puppet pedagogy, pedagogical tool, emotional intelligence, (UNESCO Thesaurus).

Abstract

It is necessary to implement strategic actions at the educational level to strengthen the socioemotional system of children from the early stages of school. This would contribute to the development of emotional intelligence levels that would allow them a better integration process, since reality has drastically affected and modified the lifestyle of all mankind. Therefore, the article is assumed with the objective of describing puppets as a pedagogical tool for the development of emotional intelligence. Methodologically, it responds to a descriptive research of documentary type and with bibliographic design. In conclusion, puppets are a powerful emotional therapeutic tool from an early age, since they allow children to express their ideas, feelings and even represent their experiences derived from their daily life, helping them to realize their emotional reality and to understand and solve their conflicts in an intelligent way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fragoso, R. (2015). Inteligencia emocional y competencias emocionales en educación superior, ¿un mismo concepto? [Emotional intelligence and emotional competencies in higher education, the same concept?]. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(16), 110-125 Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/2991/299138522006.pdf

Guil, R., et al. (2018). Desarrollo de la inteligencia emocional en la primera infancia: una guía para la intervención. [Development of emotional intelligence in early childhood: a guide for intervention]. Universitas Psychologica, 17(4), 1–12. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-4.diep

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2018). La educación en Ecuador: logros alcanzados y nuevos desafíos. Resultados Educativos 2017-2018. [Education in Ecuador: achievements and new challenges. Educational results 2017-2018]. Recuperado de https://acortar.link/Yl1TQc

Keus, D. (2018). Diferencia entre Títeres y Marionetas. [Difference between Puppets and Marionettes]. [Mensaje en Blog]. Disponible en: https://n9.cl/qdo87

Mesas, E. (2015). El títere como herramienta de trabajo en arteterapia. [The puppet as a working tool in art therapy]. Arteterapia - Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión. 10, 301-317. https://doi.org/10.5209/rev_ARTE.2015.v10.51698

Navarro, P. (2015). Habilidad social. [Social skills]. [Mensaje en Blog]. Disponible en: https://habilidadsocial.com/test-de-inteligencia-emocional/

Oltra, M. (2014). El títere como objeto educativo: propuestas de definición y tipologías. [The puppet as an educational object: definition proposals and typologies]. Espacios en Blanco. Serie indagaciones, (255), 277-292 Recuperado de https://acortar.link/pRaabv

Oltra, M. (2013). Los títeres: una herramienta para la escuela del siglo XXI. [Puppets: a tool for the school of the 21st century]. Espacios en Blanco. Revista española de pedagogía, 24(1) Recuperado de https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2013/05/255-06.pdf

Pablo, Z. (2018). Jugando con los títeres mejoro mis habilidades comunicativas. [Playing with puppets improves my communication skills]. [Tesis de Grado]. Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima: Perú. Recuperado de https://acortar.link/IFNqpE

Sánchez, I. (2021). Impacto psicológico de la COVID-19 en niños y adolescentes. [Psychological impact of COVID-19 in children and adolescents]. MEDISAN, 25(1), 123-141. Disponible en: https://acortar.link/ZE8ldh

Senplades (2017a) Plan Nacional de Desarrollo 2017-2021. Toda una vida. [National Development Plan 2017-2021. A Lifetime]. Recuperado de https://acortar.link/qccmeX

Suárez, N. (2007). La investigación documental paso a paso. [Documentary research step by step]. Universidad de los Andes. Consejo de Publicaciones. Recuperado de: https://acortar.link/fSgdTW

Yaguana, Y., Calvopiña, L., Espín, M. y Romero, J. (2021). Impacto psicológico de la Covid-19 en niños y su entorno familiar. [Psychological impact of Covid-19 on children and their family environment]. RECIMUNDO: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 5(4), 323-331. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8289211
Published
2023-01-01
How to Cite
León-Castro, A., Esteves-Fajardo, Z., Valle-Navarro, C., & Alcívar-Olvera, M. (2023). Puppets as a pedagogical tool for the development of emotional intelligence. CIENCIAMATRIA, 9(16), 113- 128. https://doi.org/10.35381/cm.v9i16.1030
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>