The periodic table of the chemical elements as a scientific learning tool

Keywords: The periodic table, learning the periodic table, ; everyday use of the periodic table, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

Science evolves very quickly becoming a fundamental basis for human development, therefore, to include contents such as the periodic table of the chemical elements, are neuralgic points for the development of the student, so the teacher must apply relevant strategies in the teaching and learning process of the same. This article is developed with the purpose of describing the scope of the periodic table of the chemical elements as a scientific tool for learning and use in everyday life. It should be noted that it is a descriptive research of a documentary-bibliographic type. It is concluded that such content is found in all aspects of life. Thus, its content should be studied and understood through the use of diverse didactic strategies, which will allow the student to have an integral academic development, making it possible for him to become aware of the presence of these elements in everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación. [The Research Project]. Recuperado de: https://acortar.link/rOrIWA

Badui, S. (2006). Química de los alimentos. [Food chemistry] Recuperado de https://fcen.uncuyo.edu.ar/upload/libro-badui200626571.pdf

Barrientos, J. (2019). La revisión bibliográfica en el Doctorado en Administración. [The bibliographic review in the Doctorate in Administration]. Ciencias Administrativas, (14), 1-11. https://acortar.link/VF6OUN

Bernal, J. y Railsback, L. (2008). Introducción a la Tabla Periódica de los Elementos y sus Iones para Ciencias de la Tierra. [Introduction to the Periodic Table of the Elements and their Ions for Earth Science]. Revista mexicana de ciencias geológicas, 25(2), 236-246. Recuperado de https://acortar.link/HrhbD7

Colorado, P. y Gutiérrez L. (2016). Estrategias didácticas para la enseñanza de las ciencias naturales en la educación superior. [Didactic strategies for natural sciences teaching in higher education]. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 8(1), 148-158. Recuperado de https://acortar.link/VfkEuF

Contreras, R. (2019). Tabla periódica de los elementos químicos: ciento cincuenta años de historia. [Periodic table of the chemical elements: one hundred and fifty years of history]. Avances en Química, 14(1), 41-60. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=93361139006

Guirao-Goris, S. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. [Utility and types of literature review]. Ene, 9(2), Recuperado de https://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002

Guirao-Goris, S. (2008). El artículo de revisión. [The review article]. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(1), 1-25. Recuperado de https://acortar.link/aq48Td

Martínez, C. (2019). “Rompe Tabla”: una estrategia para enseñar la tabla periódica de los elementos químicos en grado décimo. ["Table Breaker": a strategy for teaching the periodic table of the chemical elements in tenth grade]. [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional de Colombia, Palmira, Colombia. Recuperado de https://acortar.link/beNKAy

Ministerio de Educación del Ecuador. (2018). Química. [Chemistry]. Recuperado de https://acortar.link/urdIxU

Molina, M. y Palomeque, L. (2019). La tabla periódica como fundamento para el aprendizaje de la Química y la construcción de conocimiento. [The periodic table as a foundation for learning chemistry and knowledge construction]. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales, 43(167), 285-290. Recuperado de https://acortar.link/Qa73CJ

Morales, J. (2003). Fundamentos de la Investigación Documental y la Monografía. [Fundamentals of Documentary Research and Monographs]. Disponible en https://n9.cl/utexa

Quintanar-Ordoñez, S. (2014). Sustancias Químicas de uso cotidiano las cuales son tóxicas y dañan el medio ambiente. [Everyday Chemicals which are toxic and harmful to the environment]. Con-Ciencia Boletín Científico, 1(1). Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa3/n1/m13.html

Pinto, G. y Flores, J. (2022). La tabla periódica, la forma de ordenar los elementos químicos. [The periodic table, the ordering of the chemical elements]. Recuperado de https://acortar.link/KUGdDv

Treijón, J. (2020). Historia de la tabla periódica de los elementos químicos. [History of the periodic table of the elements]. Anales de la Real Academia de Doctores de España, 5(2), 241-259. Recuperado de https://acortar.link/fdpTc5

Universidad Técnica Particular de Loja. (2020). Cinco claves para la enseñanza de la Química y la Biología. [Five Keys to Teaching Chemistry and Biology]. Recuperado de https://acortar.link/tiujOT
Published
2023-07-01
How to Cite
Hernández-Benítez, S., & Esteves-Fajardo, Z. (2023). The periodic table of the chemical elements as a scientific learning tool. CIENCIAMATRIA, 9(2), 87-101. https://doi.org/10.35381/cm.v9i2.1151
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>