Efficiency of digital transformation in administrative performance in Piura's schools, Peru

Keywords: Educational administration, efficiency of education, digital heritage, (UNESCO Thesaurus)

Abstract

The general objective of the research was to analyze the efficiency of digital transformation in the administrative performance of schools in Piura, Peru. It was executed from the quantitative paradigm, descriptive type and was complemented with a documentary-bibliographic design, the information was extracted from refereed articles, addressing the analytical method, guiding and complementing the study of particular aspects, explored in the analysis of written content, through the analytical-synthetic method. It is concluded that the findings of the study indicate that digital transformation has a positive and significant impact on the administrative performance of schools. Digital tools can improve efficiency, effectiveness and service quality in schools. Digital transformation in schools in Piura represents an opportunity to improve administrative efficiency and educational quality

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anchelia Gonzales, V., Inga Arias, M., Olivares Rodríguez, P., y Escalante Flores, J. L. (2021). La gestión administrativa y compromiso organizacional en instituciones educativas [Administrative management and organisational commitment in educational institutions]. Propósitos y Representaciones, 9(SPE1), e899. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.899

Barriga Guerrero, J., Orbegoso Orozco, J., y Colàn Hernández, B. (2023). Calidad educativa en instituciones de educación básica regular [Quality education in regular basic education institutions]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 927-941. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.564

Bernal Torres, C. A. (2006). Metodología de la investigación [Research methodology]. (2da. Ed.). Pearson Educación https://n9.cl/8txy

Chunga Avalo, F., Cuadra Morales, V., Mendoza Banda, T., Saldaña Millan, J., & Heredia Llatas, F. (2022). Sistema de control administrativo para la eficiencia en compromisos de desempeño de una Ugel peruana [Administrative control system for efficiency in performance commitments in a Peruvian Ugel]. Conrado, 18(89), 423-433. https://n9.cl/rdu8i

García Moncada, G., Chávez Ojeda, M., Herrera Espinoza, K., y Yparraguirre Villanueva, A. (2023). Bienestar laboral y compromiso docente [Workplace wellbeing and teacher commitment]. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(16), 55-70. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i16.2518

Gobierno Regional Piura. (9 de febrero de 2023). Gobernador Luis Neyra: La verdadera transformación digital debe incluir a las personas [Governor Luis Neyra: ‘True digital transformation must include people’]. https://n9.cl/87nsx

Huamán Coronel, P., y Medina Sotelo, C. (2022). Transformación digital en la administración pública: desafíos para una gobernanza activa en el Perú [Digital transformation in public administration: challenges for active governance in Peru]. Comuni@cción, 13(2),93-105. https://dx.doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.594

Huerta Solís, H. (2020). Habilidades gerenciales, toma de decisiones y gestión de las instituciones educativas de la UGEL 07 [Management skills, decision making and management of the educational institutions of UGEL 07]. Saber Servir: Revista De La Escuela Nacional De Administración Pública, (3), 140-147. https://doi.org/10.54774/ss.2020.03.09

Menacho Vargas, I., Trujillo Medrano, B., Vásquez Ramos, S., Quispe Salazar, M., y Acero Apaza, I. (2023). Competencias digitales y desarrollo profesional en docentes de instituciones educativas públicas de Puno [Digital competences and professional development in teachers in public educational institutions in Puno]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(31), 2398-2410. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i31.672

Palella Stracuzzi, S., y Martins Pestana, F. (2012). Metodología de la investigación cuantitativa. [Quantitative research methodology]. Caracas, Venezuela: Fondo editorial de la Universidad Pedagógica Libertador. https://n9.cl/oqb699

Paredes Marín, R., Ramírez Chumbe, I., y Ramírez Chumbe, C. (2024). La competencia digital y desempeño docente en instituciones educativas públicas: estudio bibliométrico en Scopus [Digital competence and teaching performance in public educational institutions: a bibliometric study in Scopus]. Revista Científica UISRAEL, 11(1), 31-48. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1066

Peralta Tapia, M., Horna Torres, E., Horna Torres, E., y Heredia Llatas, F. (2023). Gestión administrativa en unidades de gestión educativa: una revisión literaria [Administrative Management in Educational Management Units: A Literature Review]. Revista Educación, 47(1), 663-675. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v47i1.49904

Sánchez Alcalde, L. (2020). Suficiencia y equidad de la infraestructura escolar en el Perú: un análisis por departamentos y regiones naturales [Adequacy and equity of school infrastructure in Peru: an analysis by department and natural regions]. Revista Educación, 44(2), 154-176. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v44i2.39190

Sánchez Soto, M. A., Camacho Tovar, G. L., Guerrero Haro, E. S., y Galarza Ramírez, C. M. (2021). Estrategia de transformación digital para fortalecer el desempeño docente [Digital transformation strategy to strengthen teacher performance]. Revista Científica UISRAEL, 8(1e), 67-76. https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1e.2021.483

Sebastiani Ronquillo, M., Bazualdo Fiorini, E., y Sánchez Soto, J. (2023). Competencias digitales en escolares peruanos con discapacidad visual: análisis y perspectivas. [Digital competences in Peruvian schoolchildren with visual impairment: analysis and perspectives]. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 942-957. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.565

Segovia-Quesada, S., Fuster-Guillén, D., y Ocaña-Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú [Teacher resilience in teaching and learning situations in rural Peruvian schools]. Revista Electrónica Educare, 24(2), 411-436. https://dx.doi.org/10.15359/ree.24-2.20

Vialart Vidal, M., Rodríguez Díaz, A., y Pérez Matar, R. (2023). El reto de la transformación digital en la Escuela Nacional de Salud Pública. [The challenge of digital transformation at the National School of Public Health]. Infodir, (40). https://n9.cl/ln20j

Zambrano, C., Campuzano, M., y San Andrés Laz, E. (2019). La gestión de la información y el conocimiento a partir de estrategias formativas innovadoras [Information and knowledge management based on innovative training strategies]. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(1), 124-137. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2245
Published
2024-07-01
How to Cite
Alburqueque-Dávila, A., Davis-Carrillo, W., & Esteves-Fajardo, Z. (2024). Efficiency of digital transformation in administrative performance in Piura’s schools, Peru. CIENCIAMATRIA, 10(19), 95-107. https://doi.org/10.35381/cm.v10i19.1353
Section
De Investigación

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>